Bambeo vindt het belangrijk dat verkochte spullen ook een tweede leven krijgen

In onze rubriek “Changers” laten we (startende) ondernemers en bedrijven aan het woord over hoe en waarom hun duurzame verhaal begon en op welke manier zij een changer zijn. Deze keer op onze interviewstoel: Marilyn Decrock van Bambeo.

Wat was voor u de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

De keuze om een duurzaam bedrijf te zijn was snel gemaakt. Ik ben namelijk al jaren een fervent tweedehands koper. Ik hou er enorm van om spulletjes te hergebruiken en ook zo lang mogelijk te gebruiken. Ook in ons gezin zijn we elke dag bezig met het zuinig omgaan met water, elektriciteit en verwarming. Zo weinig mogelijk voedselresten. Onze tuin is een oase voor vogels, insecten en eekhoorns. Toen ik moeder werd, wou ik ook mijn kind graag kleden in eerlijke, veilige en duurzame kleding. Geen geboortelijst vol overbodige spullen die uiteindelijk niet gebruikt worden en op de vuilhoop belanden. Ik wil graag spulletjes verspreiden die vlotjes een tweede leven krijgen. Of het nu is van broer op zus, weggeven aan een vriendin, of door ze tweedehands te verkopen.

Waar haalde en haalt u inspiratie om duurzaam te werken?

De vele ecologische zaken in Gent geven me een gezellig en warm gevoel. Zo was er in het verleden al zeker eentje die ik een warm hart toedroeg. Amélie et Moi, een zaak die helaas ondertussen gestopt is. Maar ze combineerde er duurzame babyvoeding met een ontmoetingsplaats voor jonge ouders, en de verkoop van duurzame kledij. Want duurzaamheid gaat verder dan enkel duurzame spullen kopen. Het gaat over een duurzaam leven leiden, waarin je gelukkig en rustig kan zijn. Een goede band met je kinderen en andere ouders. Het volgen van je buikgevoel. Duurzaamheid is ook in balans zijn, met jezelf, je levenswijze, je vrienden enz. Dingen waarvan ik de waarde enorm ben van gaan inzien nadat mijn lichaam me een aantal jaar geleden vertelde dat het allemaal te veel was. 

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u het meest trots en waarom?

De ontwikkeling van de Bambeo body. De Bamboe body werd volledig vanaf 0 bedacht en ontworpen door mezelf. Van de stofkeuze, tot het aantal naalden dat gebruikt wordt bij de vervaardiging, de kleuren. En natuurlijk het allerbelangrijkste, de producent. Niet zomaar de eerste de beste, maar een producent die me kan garanderen dat het product eerlijke en proper gemaakt wordt. Ook over ons verzendsysteem is nagedacht. We verzenden onze producten niet zomaar in een plastieken zak of doos, die daarna gewoon weggesmeten wordt. We verzenden ze in een herbruikbare bamboe tas, dichtgemaakt met gerecycleerde papieren tape. Zo haal je je artikelen uit de tas en kan je de tas zelf gewoon verder gebruiken. Geen verzendafval. 

Ook voor het verpakken van onze producten gebruiken we een minimalistische verpakking uit gerecycleerd papier. Niet te veel extra afval.

Ik heb in beide projecten veel werk en energie moeten steken. Maar ik hoop dat ze beiden een verschil kunnen maken. 

Wat zijn volgens u de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

Ik weet niet of de bedoelingen van Bioplanet 100% duurzaam zijn, daar ga ik mij niet over uitspreken. Maar ik vind het wel een zeer goede zaak dat ze duurzame producten op een normale en toegankelijke manier dicht bij de mensen brengen. Laagdrempelig, met het gemak van een gewone supermarkt. Eigentijds, en divers. Dit zorgt ervoor dat bio en duurzaamheid weggetrokken wordt uit de rariteit waar sommigen deze onder categoriseren. 

En ook GreenKit, een ecologische geboortedoos voor aanstaande ouders. Geen geboortedoos vol folders die toch in de vuilnisbak verdwijnen, maar een doos gevuld met bruikbare stalen. Om mensen in een drukke tijd van verandering wegwijs te maken naar ecologische bedrijven. Draagt ook weer bij aan het normaliseren van ecologie. 

Is er volgens u nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn? Waarom (niet)?

Ja, ik vrees van wel. Mensen kopen vaak blindelings spullen, of zijn gebonden aan een beperkt budget, waardoor ze goedkope en minder duurzame spullen kopen. Toch hoop ik echt dat tweedehands hierin een vervanging kan zijn. En dat de Europese unie regels oplegt en toezicht houdt op bedrijven, zodat de onethische bedrijven er van tussen vallen. 

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

Begin klein, elk verschil maakt een verschil. Denk na over alledaagse dingen, over handelingen die het meest frequent gebeuren, en probeer deze duurzamer te maken. 

Probeert u collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken? Hoe?

Ik ben nog een heel erg startende ondernemer en heb nog niet zo een breed netwerk. Toch probeer ik de duurzame gedachte te verspreiden onder collega-ondernemers die ik tot nu toe spreek. Door hun te vertellen over mijn beweegredenen hoop ik hen bewust te maken. En door te vertellen over de voordelen van Bamboe hoop ik hen warm te maken op zoek te gaan naar duurzamere producten.