Bol.com schakelt versnelling hoger om CO2-uitstoot te verminderen

Dat we dringend op zoek moeten naar duurzame alternatieven is ook bol.com niet ontgaan. Het bedrijf had in de eerste maanden van 2019 al maatregelen getroffen om minder verpakkingen te produceren. Nu heeft het aangekondigd dat 75% van hun pakketten voortaan zonder opvulmateriaal verzonden worden.

De nieuwe maatregel past in de ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot per pakket tegen 2025 terug te brengen naar 0 gram. Door het opvulmateriaal te schrappen, zorgt het bedrijf dat er minder verpakkingsmateriaal nodig is en dat de pakketjes kleiner zijn. 

Eerder dit jaar besloot bol.com al om 3,5 miljoen verpakkingen te schrappen. Bovendien introduceerde het bedrijf een eigen verzendzak van gerecycled plastic (voor niet-breekbare artikelen) en schakelde het over op geavanceerde inpakmachines. Ook dat waren belangrijke stappen voor de ambitie om winkelen bij bol.com tegen 2025 klimaatneutraal te maken.

Sinds 2015 heeft bol.com als een van de eerste bedrijven in Europa een automatische verpakkingsmachine die de verpakking exact afstemt op het artikel. Inmiddels beschikt het bedrijf over zeven van dergelijke machines. Dat worden er in de toekomst 25. Verder voorziet bol.com ook advies op tablets voor de werknemers die artikelen manueel inpakken.

Aangezien verpakkingen verantwoordelijk zijn voor ongeveer 20% van de totale CO2-uitstoot van bol.com, hebben duurzame verpakkingsmaatregelen een grote impact op de ecologische voetafdruk van het bedrijf. En als je weet dat bol.com maar liefst 10 miljoen klanten heeft, dan wordt al snel duidelijk dat deze omschakeling ook op grotere schaal een verschil maakt.