Duurzaam eten, een handleiding

Tomaten, aardbeien, en andere fruit en groenten die bij ons in de winter te koop zijn, komen vaak uit verre landen. Of ze zijn het resultaat van serreteelt die enorm veel energie vergt. Lokaal gekweekte groenten van het seizoen zijn de meest duurzame optie!

Enkele goede gewoonten voor duurzaam eten

  • Koop op de markt: u vindt er gemakkelijker seizoengroenten.
  • Koop rechtstreeks bij de producent.
  • Lees goed de etiketten in de supermarkt: zo weet u waar de producten vandaan komen.
  • Neem bij uw aankopen een tabel met fruit en groenten van het seizoen mee
  • Kies liever voor vers fruit en groenten dan voor diepvriesproducten.

Biologische producten

De biologische landbouw en veeteelt maken geen gebruik van chemische middelen (pesticiden, herbiciden, …). Zij zijn dus minder vervuilend, produceren minder broeikasgassen en zijn goed voor de biodiversiteit. Bovendien is biologische voeding beter voor de gezondheid, omdat zij geen resten van chemische producten en ook geen genetisch gemodificeerde organismen (ggo’s) bevat.

Hoe kan je biologische producten herkennen?

  • Volgens de Europese wetgeving zijn biologische producten (ook die afkomstig uit het buitenland) te herkennen aan de vermelding ‘afkomstig uit de biologische landbouw’. Maar die vermelding gaat meestal gepaard met het Belgische Biogarantielabel (of het Franse label AB), waarvoor strengere normen gelden dan die van de Europese Unie. 
  • Het logo ‘Biologische Landbouw’ is het biolabel van de Europese Unie. 
  • Het particuliere label ‘Nature et Progrès’, dat voorkomt op sommige Belgische producten, houdt ook rekening met maatschappelijke waarden, zoals de familiale landbouw.

Vlees

De productie van vlees levert enorm veel broeikasgassen op (CO2, methaan), vergt uitgestrekte oppervlakten landbouwgrond en veel water (meer dan voor de productie van graan).

Minder vlees eten

  • Eet twee keer per week een vegetarisch vervangmiddel voor vlees.
  • Vervang vlees of vis regelmatig door een combinatie van granen (tarwe, maïs, rijst, enzovoort) en peulvruchten (linzen, soja, kikkererwten, rode bonen, spliterwten, gedroogde bonen, flageolets, enzovoort), die rijk zijn aan plantaardige eiwitten.
  • Kies voor vlees van biologisch gekweekte dieren.

Vis

Vis is goed voor de gezondheid. Het vormt een heel goede bron van eiwitten, vitamines en mineralen en ook van omega-3 vetzuren, die gunstig zijn voor de gezondheid. Maar vis is geen onuitputtelijke voedingsbron. Momenteel heeft 75% van de vissoorten uit de oceaan te lijden van overbevissing. Bovendien veroorzaken sommige methodes de vernietiging van mariene ecosystemen en de dood van soorten die per ongeluk worden gevangen. Dat alles bedreigt het leven in de oceanen. Dus vis is ok, maar dan wel zorgvuldig kiezen!

Duurzame vis

  • Vermijd vis en zeevruchten uit aquacultuur die verantwoordelijk is voor het verdwijnen van kwetsbare ecosystemen zoals mangroves.
  • Kies voor vis die op duurzame wijze is gevangen en indien mogelijk voor vis met het MSC-keurmerk. Dit label garandeert dat producten uit de zee afkomstig zijn van duurzame en verantwoorde visserij;

Om u te helpen een verantwoorde keuze te maken heeft WWF een praktische Viswijzer ontwikkeld. De viswijzer is een gids die op een duidelijke manier de meeste vissoorten weergeeft die op de Belgische markt beschikbaar zijn. Hij duidt ook aan welke van deze vissen op een duurzame manier gevangen worden

Eerlijke handel

Niet alle producten die we consumeren, kunnen lokaal worden geproduceerd. Geef voor geïmporteerde goederen de voorkeur aan producten van eerlijke handel. Eerlijke handel garandeert niet alleen een eerlijke vergoeding aan de landbouwers, maar eist vaak ook dat er bij de productie rekening wordt gehouden met het leefmilieu.

Bron: WWF

Spread the word, please. Thank you!

Interessant? Delen mag! :-)