Wat is er gebeurd met de waterstofauto?

De elektrische auto vindt steeds meer en meer zijn weg op de markt. Bijna alle bedrijven brengen elektrische wagens op de markt, de verkoopcijfers doen het goed en de regering werkt mee. Er is nog wel wat werk aan de winkel. De prijs is nog redelijk hoog en er zijn nog niet genoeg laadpunten om iedereen warm te krijgen voor elektrische wagens. Maar wat is er gebeurd met het kleine broertje van de elektrische auto, de waterstofauto?

De waterstofauto

Wat is er gebeurd met de waterstofwagen en waarom is het niet zo’n grote hype als de elektrische auto? Waterstof is een gas met een lage dichtheid en daarom heb je een redelijk grote tank nodig om het in op te slaan. Dit is met elektrische auto’s niet het geval. Hiermee komt ineens het probleem dat de kostprijs voor laadpunten redelijk hoog is. Met de huidige compressietechnieken kan het al wel in kleinere tanks. Daartegenover staat wel dat je moet tanken met een slang waar voor kleine auto’s een druk van 700 bar nodig is. Ontploffingsgevaar was ook een groot probleem bij de producenten. Waterstof ontploft bij aanraking met zuurstof. Een verkeersongeval met een scheur in de waterstoftank zou meteen al voor catastrofale gevolgen kunnen zorgen. Uiteraard mogen we niet vergeten dat auto’s op fossiele brandstoffen even goed voor ontploffingen kunnen zorgen.

Waarom we ze toch zullen zien rijden?

Indien het waterstofgas groen wordt opgewekt, is heel het proces volledig CO2 neutraal. Waterstof is onuitputtelijk en de auto maakt nauwelijks geluid. Deze voordelen vallen echter te minimaliseren ten opzichte van de nadelen, die een elektrische auto niet heeft. De grote oliebedrijven zijn echter wel op de figuurlijke waterstoftrein gesprongen. Zij vrezen geen toekomst meer te hebben als de opmars van de elektrische wagen blijft voortduren. Er wordt veel geld gestoken in positieve mediamarketing en de bouw van waterstoftankstations. Het grootste deel van waterstof wordt opgewekt met aardgas. Dit is veel goedkoper en gemakkelijker dan het groen te produceren. Omdat waterstof groen lijkt heeft het in Azië redelijk veel succes omdat de autoproducenten daar serieus investeren in waterstof en aantrekkelijke modellen op de markt brengen.

Over de hele lijn krijgt de waterstofauto een slecht rapport. Wat vrij zonde is, wat hij kan volledig groen en vrij veilig zijn. Het is gewoon niet efficiënt genoeg. Door dure investeringen van oliemagnaten zou het wel eens kunnen dat hij toch vlotjes zijn weg naar de markt zal vinden.

 

 

Spread the word, please. Thank you!

Interessant? Delen mag! :-)