Liefde voor dieren én schoenen leidde tot PRETTY&FAIR

PRETTY&FAIR streeft er naar om het meest duurzame schoenenmerk ter wereld te worden. Oprichtster en ontwerper Alinda van Teeckelenburgh werkt al meer dan 15 jaar in de schoenenbranche. Haar passie is mode en ze is ook een enorme dierenvriend en vegetariër. Door de jaren heen kreeg ze steeds meer moeite met de misstanden die vaak samenhangen met de productie van schoenen. Zowel voor de impact op de wereld als voor de mensen die ze maken. Dit heeft Alinda geïnspireerd om fashion collecties te maken die op een duurzame, natuurlijke en eerlijke manier geproduceerd worden.

Wat was voor jou de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft je over de streep getrokken?

“Ik werk al 15 jaar in de schoenenbusiness. Het idee om eerlijke schoenen op de markt te brengen, zat al jaren in mijn hoofd. Ik vind dat er te veel oneerlijke dingen binnen deze business gebeuren. Als je schoenen van 19 euro koopt, weet je dat er veel narigheid achter zit. Als je leersoorten goedkoop wilt inkopen, weet je dat daar veel dierenleed achter schuilgaat. In eerste instantie richtte ik me op dierenwelzijn. Daarna volgde eigenlijk automatisch duurzaamheid en invloed op het milieu. De schoenenindustrie is een erg vervuilende industrie. Mijn besluit stond vast en ik begon met het ontwikkelen van een ecologische schoenencollectie met zoveel mogelijk ecologische, duurzame en biologisch afbreekbare onderdelen, PRETTY&FAIR was geboren.”

 

Waar haal je inspiratie om duurzaam te werken?

“In de schoenenindustrie bestond er in Nederland eigenlijk nog geen merk wat zich zo sterk inzet op ecologisch, duurzaam een eerlijk. Naast het feit dat wij duurzaam produceren is ook een groot gedeelte van onze collectie vervaardigd met dier-vrij hightech materialen die grotendeels ecologisch zijn. Dit is een unieke combinatie die niet vaak voorkomt, over het algemeen zijn er diervrije schoenen die niets met duurzaamheid te maken hebben, of, duurzame merken die alleen met ecologisch gelooid leer of met gerecycled leer werken. Met PRETTY&FAIR proberen we beide invalshoeken samen te voegen. ”

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen ben je het meest trots en waarom?

“Wij zijn het eerste Nederlandse schoenmerk dat het PETA-Approved Vegan keurmerk heeft mogen ontvangen. We staan echt achter ethische omgang met dieren dus dit is voor ons zeker een mijlpaal.”

 

Wat zijn volgens jou de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

“Stella McCartney is een goed voorbeeld van een prachtig luxe veganistisch merk. Verder ben ik groot liefhebber van De Vegetarische Slager, met name de vegetarische hamburger! Die vind ik super lekker.”

 

Is er volgens jou nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn? Waarom (niet)?

“Ik vrees van wel, tenzij er vanuit de overheid nieuwe wetten ingevoerd worden, er zullen altijd koopjesjagers zijn. De fast-fashion/low-budget bedrijven zijn zo bekend en vertrouwd dat ik mij niet kan voorstellen dat deze binnen korte tijd verdwijnen of dat de consumenten ineens massaal besluiten deze te boycotten. Idealiter zou ik natuurlijk liever willen zien dat eerlijk en duurzaam ondernemen de norm wordt en fast-fashion/low-budget ondernemen de uitzondering.”

 

Welke tips kan je geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

“Duurzaamheid is de toekomst. De interesse en welwillendheid bij consumenten is stijgende, al geeft deze ook aan dat ze hulp willen vanuit de bedrijfswereld om de juiste keuzes te kunnen maken. Juist daarom is het zo belangrijk om te verduurzamen. Begin bij de kleine dingen zoals wat voor papier je gebruikt, scheid je afval en ga vanuit daar verder. Je kunt ook niet van de 1 op de andere dag ineens compleet duurzaam zijn, stap-voor-stap veranderen is natuurlijker. Het is een proces.”

 

Probeer jij collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken? Hoe?

“Jazeker. Door PRETTY&FAIR te verkopen in hun winkels zijn ze hier automatisch al mee bezig. Het is een tool om het balletje te laten rollen, het personeel dat ons verkoopt, de consumenten die winkelen. Stap voor stap wordt er overal kennis verspreid en daar begint het mee. Zodra bewustwording van het probleem is gecreëerd, kan je doelbewust keuzes maken en je (koop)gedrag daaraan aanpassen.”

Spread the word, please. Thank you!

Interessant? Delen mag! :-)