Motief Atelier: “Wees blij met elke verandering die je kan teweegbrengen”

Motief Atelier uit Gent geeft meubels een nieuw leven door ze te herstofferen met duurzame materialen. Sarah en Nathalie, de twee dames die dit gloednieuwe bedrijf uit de grond stampten, hebben aandacht voor mens en natuur in alles wat ze doen. We voelen ze even aan de tand over hun drijfveren.

Wat was voor u de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

“We hadden meerdere redenen om een bedrijf op te richten, maar dat we dit zouden doen vanuit een maatschappelijk engagement, vanuit een motivatie, stond buiten kijf. Vandaar ook onze naam: Motief Atelier. We willen een eerlijk en verantwoord bedrijf zijn, met aandacht voor de mens en de natuur. Momenteel richten we ons op textieltoepassingen voor het stofferen van meubilair. Vandaag worden veel textielproducten vervaardigd met synthetische vezels. Microplastics zijn één van de grootste vervuilers van onze oceanen. De kleine plastic deeltjes dringen het ecologisch systeem binnen, en komen zo op ons bord. Ook de katoenindustrie is zeer vervuilend. Voor mensen die op een bewuste manier met hun meubilair en kleding willen omgaan, is er echter weinig informatie beschikbaar over de herkomst van producten, het productieproces, de verwerking. Daarom willen we deze productieprocessen in kaart brengen en onze klanten hierover informeren.”

Waar haalde en haalt u inspiratie om duurzaam te werken?

“De aandacht voor natuurlijke materialen vinden we terug in de bouwindustrie denk aan VIBE, maar ook in de mode-industrie of de gastronomie. Het project Honest by. Van Bruno Pieters bewijst dat aandacht voor duurzaamheid en ecologie ook tot mooie, eigentijdse en elegante producten kan leiden. De Nordic Kitchen en de nieuwe lichting Belgische koks zetten dan weer volop in op de lokale producten en de korte keten. Dat zijn voor ons belangrijke referenties. Meubelstofferen is in se al een duurzame ambacht: je recycleert en restaureert in plaats van een nieuw meubel te kopen. We hadden echter het gevoel dat we dit nog verder konden doortrekken: ook de materialen waarmee we werken trachten we zo natuurlijk en lokaal mogelijk te houden. Dit is ook wat ons onderscheidt van onze collega meubelstoffeerders.”

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u het meest trots en waarom?

“We zijn volop bezig met het onderzoek en trachten het landschap in kaart te brengen, en zien reeds de eerste resultaten. We gaan op zoek naar duurzame alternatieven voor de minder duurzame materialen die tijdens het stofferen worden gebruikt. Zo hebben we een goede vervanging gevonden voor de synthetische mousse, namelijk mousse gemaakt uit gerecycleerde katoenen kleding. Dat dit Franse bedrijf ook nog sterk sociaal geëngageerd is, maakt het product des te mooier. Momenteel werken we samen met een aantal jonge textielontwerpers om een reeks identieke stoelen in een nieuw jasje te steken. Het moet ons toelaten om de mogelijkheden van natuurlijke materialen te testen, ook dit experiment is alvast veelbelovend.”

Wat zijn volgens u de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

“We hebben reeds Honest by. van Bruno Pieters vermeld. Het is niet alleen mooie kleding met verantwoorde natuurlijke stoffen, maar ook het label is voor ons een belangrijke bron van inspiratie. Bruno Pieters communiceert met dit label over de herkomst van de stoffen, het ontwerp, de verwerking en geeft op een transparante manier de prijsberekening weer.”

“Le Relais is een netwerk van Franse bedrijven dat sinds een 30-tal jaar actief is om mensen aan de rand van de maatschappij opnieuw te helpen integreren door hen een duurzame job te geven.  Métisse® is één van die bedrijven, met een sterke R&D afdeling, die ingezamelde kleding verwerkt en hergebruikt in oa. isolatiematerialen. Dit alles via een lokale en korte verwerkingscyclus.  In dit bedrijf zitten een aantal pijlers vervat die ons erg aanspreken: sociale innovatie – ecologie – onderzoek.”

“Ook vele kleinschalige initiatieven in de agro-industrie dragen wij een warm hart toe: voedselteams,  de buurderij, de wassende maan,… omdat deze opnieuw de band tussen het landbouwproduct en de landbouwer zichtbaar maken.”

Is er volgens u nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn? Waarom (niet)?

“We denken dat elk bedrijf inspanningen zal moeten leveren. Bovendien zal de milieu-impact van bepaalde producten en productieprocessen in de toekomst steeds belangrijker worden. Dit is iets waar consumenten meer en meer belang aan hechten en bedrijven die hier niet in meegaan, zullen op de lange termijn hiervoor worden afgestraft.”

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

“Begin klein, het is niet de bedoeling dat je meteen alles gaat veranderen want dat heeft weinig slaagkansen en vraagt ook vaak een grote investering. Verwacht ook niet dat je de wereld gaat veranderen, maar wees blij met de verandering die je kan teweeg brengen in je naaste omgeving.”

Probeert u collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken? Hoe?

“We brengen graag ons verhaal aan collega-ondernemers en hopen hen op deze manier te inspireren. We willen echter niet met de vinger wijzen, duurzaamheid is immers ook de keuze van andere mensen respecteren.”

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Een gedachte over “Motief Atelier: “Wees blij met elke verandering die je kan teweegbrengen”

Reacties zijn gesloten.