Annelies Vanvinckenroye (Blabloom): “Drempel naar ecologische producten verlagen”

Annelies Vanvinckenroye merkte dat het krijgen van kinderen een flinke impact had op de hoeveelheid afval er geproduceerd werd in huis. Dat, maar ook de afkeer van overconsumptie en impulsaankopen, deden haar actie ondernemen. Blabloom was geboren!

“Er zijn zoveel zaken op de markt die je eigenlijk niet nodig hebt. We proberen hierin een antwoord te bieden aan klanten die daar hetzelfde over denken als wij”, verduidelijkt Annelies. “Kwalitatieve, duurzame producten die gemaakt zijn uit gezonde materialen én die vaak ook nog eens multifunctioneel zijn waardoor ze vaak langer mee gaan.”

Interactie en inspiratie

“Onze inspiratie komt vooral uit ons gezin en onze klanten. Net als iedere ouder willen we het beste voor onze kinderen. Hen de mogelijkheid geven op een gezonde manier uit te groeien tot volwassenen in een hopelijk dan nog gezonde wereld is een echte drijfveer. We gaan veel in interactie met onze klanten die ons via deze weg inspireren. Verder zijn boeken en blogs vaak echte eyeopeners, wetenschappelijk onderzoek rond gezonde, duurzame producten is ook een van de inspiratiebronnen om het anders en beter te doen.”

Drempel naar eco producten verlagen

“Blabloom is begonnen met een assortiment gericht op baby en kind en mede door de feedback van onze klanten uitgegroeid tot producten voor het hele gezin. We zijn trots op elk product, op elke klant die we goed geholpen hebben. Want we zijn ervan overtuigd dat al onze producten echt een verschil kunnen maken. We streven ernaar drempelverlagend te zijn wat betreft ecologische producten.”

Respect voor persoonlijke keuze

“Vandaar dat je in de rekken van Blabloom zowel ecologische wegwerpluiers als wasbare luiers kan terugvinden. Immens populair zijn wasbare billendoekjes, hiervan krijgen we bijna iedere klant overtuigd. Voor ons is iedere stap in de groene richting een overwinning. We hebben dan ook respect voor ieders persoonlijke keuze hierin”, zegt Annelies.

Maatschappelijke rol van bedrijven

“Vorig jaar zijn we zelf ingegaan tegen de acties van Black Friday door onze klanten te vragen net iets meer te betalen maar dit bedrag aan een goed doel te schenken. Dit jaar hebben we gezien dat er nog vele bedrijven hier ook aan meegedaan hebben. We zien ook dat meer en meer bedrijven het aantal promotionele acties verminderen en een deel van hun eindejaarsopbrengsten doneren aan een goed doel (het steunen van een locale vzw, de Warmste Week, het aanplanten van bomen, …) dit kunnen we alleen maar aanmoedigen. Het is geweldig om te zien dat promotie niet langer enkel in de vorm van korting moet zijn maar een bedrijf breder nut kan krijgen in de maatschappij.”

De toekomst is groen

“Wij doen ons best om enkel met bedrijven samen te werken die op een duurzame en verantwoorde manier met producten en diensten omgaan en zijn hier in de selectie van merken erg mee bezig. Wat ons betreft is de toekomst absoluut groener en duurzamer.”

En wat met bedrijven die de stap naar die groenere toekomst nog niet hebben gezet? “Elke kleine verandering in je bedrijf telt, we proberen om ons afval zo zorgvuldig mogelijk te sorteren, plastic te bannen en zoveel mogelijk te hergebruiken. Zo geven we de meeste dozen die hier toekomen een tweede leven. Ons advies: vergeet de fabel dat duurzaamheid enkel maar duur is en investeringen vereist. Durf voor duurzaam te kiezen, je zal er enkel maar de voordelen van inzien op lange termijn!”

Passie als drijfveer

Team Blabloom werkt vanuit een grote passie voor duurzame producten. We hebben een duidelijke missie die we in de keuze van onze producten steken maar ook via nieuwsbrieven, blogs en social media delen, we hopen hiermee een inspiratie te zijn voor andere ondernemers.