“Duurzaam ondernemen is vanzelfsprekend, of zou dat moeten zijn”

Teun Depreeuw is gepassioneerd door ecologisch verbouwen. Hij is medezaakvoerder van Ecoverbo, zaakvoerder van Muurtuin.be en verdeler van Isoschelp in België. Gezondverstandig.be polst naar zijn drijfveren om aan de slag te gaan in de duurzame/ecologische sector. Teun geeft zijn visie op de ecologische sector en heeft enkele tips in petto voor jonge ondernemers die de sprong willen wagen.

Wat was voor u de trigger om als duurzaam en ecologische bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

“Ik was eerst actief in de sociale sector. Ook daar heb ik met mijn ondernemersgeest wel wat zaken die al jaren vastzaten in beweging kunnen brengen. Op een bepaald moment heb ik me vol overgave gestort op één van mijn hobby’s: verbouwen. Al snel merkte ik dat er een enorm gat was op het vlak van eerlijke klussers, om het zo maar even te noemen. Mijn vennoot Johan was op dat moment ook op zoek naar een nieuwe uitdaging. We vormen dan ook een perfecte match: hij heeft de skills om de werken perfect uit te voeren. Ik ben dan weer zeer ondernemend aangelegd en ben bedreven in het meer commerciële en marketingaspect. Vanuit die samenwerking is Ecoverbo gegroeid, met vallen en opstaan.”

“Op een gegeven moment hadden we een klant waarbij de toepassing van schelpen de oplossing was in zijn kruipkelder. Dan zijn we op zoek gegaan naar een leverancier en zo zijn we bij Isoschelp in Nederland terechtgekomen. Intussen zijn we zo een beetje de schelpenspecialist van België geworden en zijn we verdeler van Isoschelp in ons land.”

“Ongeveer tegelijkertijd heb ik opnieuw iets opgenomen waarmee ik al van voor de start van Ecoverbo was begonnen, in eerste instantie uit eigenbelang: de muurtuin. Iedereen klaagde over te weinig groen in de stad, maar niemand deed er iets aan. De verticale tuinen brengen groen, zonder kostbare vierkante meters op de grond in te nemen. En ondertussen verberg je er nog een vaak lelijke tuinmuur mee. Een timer zorgt ervoor dat de plantjes tijdig water krijgen. Als je met vakantie gaat, hoef je dus niemand in te schakelen.”

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u trots en waarom?

“We zijn trots op alles wat we doen, maar binnen het schelpenverhaal durf ik toch zeggen dat ik een belangrijke rol heb gespeeld. Schelpen worden in Nederland al meer dan zestig jaar gebruikt, maar altijd alleen in kruipkelders. Ik had me ondertussen verdiept in de materie. Ondertussen worden schelpen toegepast op tuinpaden, als anti-slakmiddel, als fundering voor woningen, als isolatie op volle vloeren, als drainage als infiltratiebekken.”

“Dit alles maakt dat we heel veel met hetzelfde product kunnen doen. We zijn dus veel verstandiger aan het werken. In een verbouwproject kan je dus bij wijze van spreken met één of twee vrachtwagens schelpen veel problemen een oplossing bieden. Op het vlak van ecologie en transport is dat een enorme meerwaarde.”

Ecologisch verbouwen wordt slim verbouwen

Hoe kijkt u naar collega’s in de sector van duurzaam ecologisch ondernemen?

“Wij hebben onze slogan “ecologisch verbouwen” veranderd in “slim verbouwen”. Waarom? Omdat het ecologische voor ons een vanzelfsprekendheid is. Iedereen evolueert stilaan naar duurzaamheid en ecologie. Dat is geen overtuiging meer, het is een evidentie, of zou dat toch moeten zijn. Bedrijven die té hard blijven vasthouden aan hun ecologische imago zullen nooit buiten hun bestaande doelgroep geraken als ze blijven hangen in het ‘hobbitachtige’ verhaal. Veel van hen begrijpen dit wel, maar ze doen het omdat het een andere manier van investeren is en hebben soms schrik om bestaande klanten te verliezen.”

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

“Durf te gaan voor je idee, voor je droom. Durf op je bakkes te gaan. Veel mensen hebben daar nog heel veel schrik van. Maar als je iets wil bereiken, moet je daar risico’s voor durven nemen. Berekende risico’s, maar toch moet je de stap durven zetten. We merken dat we dit kunnen overbrengen op jonge mensen. Zo werken we ook vaak met jongeren om hen kansen te bieden om werkervaring op te doen.”

Probeert u collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken? 

“Voor ons is ecologisch werken vanzelfsprekend. We hebben helemaal niet de behoefte om onze ideeën op te dringen of om de “groene goeroe” uit te hangen. Wat we wel heel belangrijk vinden, is dat we trouw blijven aan onze materialen en producten. Ook goed luisteren naar wat de mensen willen en daarop een ecologisch antwoord bieden waarmee zijn tevreden zijn, is enorm belangrijk.”