Duurzaamheid is rode draad bij Zonnehoed

Nathalie Corne runt samen met winkelmedewerkster Daphné De Maesschalck met veel enthousiasme de ecologische geboorte- en gezinswinkel Zonnehoed. De winkel heeft een online afdeling en een fysieke winkel in de Vlaamse Ardennen, meer bepaald in Zwalm.

Zonnehoed heeft een uitgebreid gamma aan babyproducten, maar ook aan speelgoed, kinderkleding, schoolgerei… De grootste gemene deler in dit grote aanbod is duurzaamheid. En dat is meteen ook de rode draad door alle activiteiten van oprichtster Nathalie Corne. En dat zijn er wel wat. Zo studeerde ze verpleegkunde, herborist, vroedkunde, lactatiekunde, volgde ze onder meer de opleiding tot draagconsulent. Natuurlijk opvoeden staat dus centraal in het leven van Nathalie. Haar ervaringen uit de praktijk, met haar eigen vier kinderen, gebruikte ze om anderen te helpen de duurzame weg te kiezen in de eerste levensjaren van hun kinderen.

Het ontkiemen van de zaadjes

Toen de jongste dochter Hannah enkele maanden oud was, verhuisde het gezin naar Australië. “Daar werkte ik als verpleegkundige op een neonatale intensieve zorgenafdeling in een kinderziekenhuis”, zegt Nathalie. “Een onvergetelijke ervaring! Ik heb er heel veel geleerd, wat dan ook heel wat interesses in mij losmaakte of aanwakkerde: natuurlijk opvoeden, ontwikkelingsgerichte zorg, borstvoeding, draagdoeken, katoenen luiers, aromatherapie, kruidengeneeskunde…”

De eerste stappen

“Al bij ons eerste kindje waren we overtuigde gebruikers van katoenen luiers. Terug in België engageerde ik mij om de luiers te promoten via een consulentensysteem. Wat later besloot ik om de producten die ik zelf als mama door de jaren heen heb leren kennen én waar ik enthousiast over was ook te gaan verkopen. Mijn winkeltje was een feit, maar het bleef nog een tijdje kleinschalig. Enkel vrienden en familie kwamen advies vragen. De weg naar het ‘grote publiek’ bleef nog even uit.”

Blijven groeien

Maar daar kwam relatief snel verandering in. “Nadat ik mijn diploma vroedvrouw behaalde mocht het wel iets meer worden. We breidden het assortiment uit, startten een webwinkel en we richtten een winkeltje in bij ons thuis. En bij deze start, paste uiteraard een nieuwe naam: ZONNEHOED.

Ondertussen groeide Zonnehoed tot een mooi concept met infosessies en workshops én een ruim productassortiment. Een nieuwe slagzin deed ook zijn intrede: Samen Natuurlijk Beleven.

Samen sterker

Met die groei ontstond ook de nood aan extra helpende handen. Die vond Nathalie bij Daphné, een enthousiaste dame die duurzaamheid ademt. Als trouwe klant van Zonnehoed hoefde ze geen moment te twijfelen toen de opportuniteit zich voordeed om aan boord te komen van dit prachtige initiatief.

Informatie is goud waard

Zonnehoed mag dan wel een (web)winkel zijn, informatie en voorlichting zijn een heel belangrijk onderdeel van de dagelijkse activiteiten. Zo is er enerzijds de blog waar ze hun publiek allerhande tips and tricks aan de hand doen over opvoeden en duurzaamheid. Daarnaast organiseert Zonnehoed workshops en allerhande evenementen om hun kennis te delen.

Meer info: www.zonnehoed.be