Een content kalender opstellen voor jouw blog

Vind je het moeilijk om inhoudelijke ideeën voor je blog vinden? Laat je inspiratie je vaak in de steek? Of als je even door je blog gaat, lijkt het er ook wel op alsof het wat lukrake onderwerpen door elkaar zijn? In dit artikel, laat ik je het belang zien van een redactionele kalender en help ik hoe je er zelf een kan opstellen. Download hier onze gratis template voor jouw content kalender.

Een redactionele kalender (of content kalender) is een kalender (duh!) waarin je al jouw inhoud voor een vooraf bepaalde periode plant. Wij doen dit voor onze eigen blog en die van onze klanten bijvoorbeeld voor een volledig jaar. Om de drie maanden lassen we een moment in om de planning van het komende kwartaal te bekijken en eventueel aan te passen of aan te vullen.

Hoe je deze planning vormgeeft (op een blad papier, een agenda, een bord met Post-its, een uitgebreide spreadsheet, …), maakt in principe niets uit. Er zijn slechts twee zaken belangrijk:

  • dat de planning gemaakt wordt
  • dat de planning uitgevoerd wordt (en ook hierop durft het bij velen weleens vastlopen)

Waarom heb je een content kalender nodig?

Er zijn drie belangrijke redenen waarom ik er rotsvast van overtuigd ben dat iedereen die zich aan een blog waagt een content kalender moet maken.

Een content kalender helpt je om je doelen te behalen

Je hebt voor je bedrijf een aantal doelstellingen voor ogen. Een (bedrijfs)blog is een instrument dat je kan helpen om die doelstellingen te behalen. Of het nu gaat om meer naamsbekendheid, meer leads, de verkoop van een product, … om die doelen te bereiken moet je een plan hebben. Een goed uitgekiende strategie, waarin elk onderdeel een onmisbare schakel is om dat grotere doel te behalen.

Of zoals Antoine De Saint Exupery ooit zei:

“Een doel zonder plan is gewoon een wens.”

Een content plan geeft je een kader om binnen te werken

Een van de grote misvattingen onder creatieve mensen is dat structuur de creativiteit beperkt. Dat kan voor sommigen misschien zo zijn, maar voor de overgrote meerderheid biedt een plan net een kader waarin je kan werken. Als je het goed doet, kan structuur je een platform bieden waarop je creativiteit daadwerkelijk tot bloei kan komen. De planning stelt je in staat om je ideeën te organiseren en ze op een doordachte wijze vorm te geven.

Meer tijd en energie, minder stress

Ideeën opschrijven, schrappen, twijfelen, … Elke keer opnieuw, want het is weer tijd voor je wekelijks blogbericht. Wat een tijdverlies! Om over je energie en humeur nog maar te zwijgen! Als je één keer per jaar of per kwartaal de tijd neemt om op een zeer nauwkeurige en geconcentreerde manier je planning uit te werken, zorgt dat er niet alleen voor dat je een goed doordachte content stream creëert, het bespaart je ook enorm veel tijd, energie en stress.

Waar is je doelgroep naar op zoek?

Het feit dat je dit artikel nog steeds aan het lezen bent, doet me vermoeden dat je intussen wel overtuigd bent van de waarde van een content plan.  Voor we effectief starten met het maken van onze content kalender, is het zeker de moeite om wat basisonderzoek te doen. We willen uitzoeken wat voor soort inhoud jouw publiek (of potentiële publiek) zoekt. Dat kan op verschillende manieren. Ik pik er drie uit die we zelf vaak gebruiken:

1. Vraag het gewoon aan je doelgroep

Ik weet het, het lijkt eenvoudig. En het is ook met voorsprong de beste manier. Je hoeft niet te gissen of tussen de regels door te lezen. Je krijgt de informatie immers uit eerste hand. Maar hoe doe je dat op een georganiseerde manier? Je zou bijvoorbeeld een enquête kunnen aanmaken en deze op je blog plaatsen. Die hoeft niet uitgebreid te zijn. Het volstaat in veel gevallen al om één vraag te stellen: “Stel, je kan met een toverstaf een probleem met je <voeg hier jouw dienst/product in> oplossen, welk probleem zou dat zijn?” Daarna stuur je de link naar je contacten in je e-maillijst en deel je het op je verschillende social media.

De antwoorden die je hierop krijgt, vormen een mooie basis om te bepalen waarover je content moet gaan.

2. Spit Google Analytics uit

Google Analytics is een krachtig hulpmiddel. Het is een geweldige manier om je publiek te bespioneren. Het toont je letterlijk alles wat ze op jouw site doen.

  • Welke pagina’s worden het mees bezocht?
  • Waarnaar waren mensen op zoek toen ze op jouw blog terechtkwamen?
  • Als ze eenmaal op jouw blog zitten, wat zoeken ze dan?

3. Scan de social media

Een geweldige manier om ideeën voor blogposts op te doen, is door te kijken naar de vragen die mensen stellen op sociale media. Deze methode is zeer populair bij mensen of bedrijven die net starten en dus nog niet echt een publiek hebben.

  • Word lid van Facebookgroepen binnen jouw niche en zie wat er besproken wordt. Welke vragen/problemen komen vaak bovendrijven?
  • Doorzoek Twitter naar vragen de mensen stellen.

Content kalender opstellen in drie stappen

Als je eenmaal je onderzoek hebt gedaan, is het samenstellen van je content kalender eigenlijk niet erg ingewikkeld. Er zijn verschillende manieren om een content kalender op te stellen, maar met deze drie stappen kan je aan de slag.

1. Thema’s plannen

Als je besluit om een content kalender te maken, wil je geen samenraapsel met willekeurige ideeën voor blogposts. Je wil dat het allemaal met elkaar verbonden is, dat er een zekere consistentie en logica in zit.

Begin met een ruim en algemeen thema te bepalen voor het volledige jaar. Dat splits je vervolgens op in vier subthema’s, voor elk kwartaal één. Vervolgens verfijn je verder naar maandelijkse thema’s. Natuurlijk moeten de maandelijkse thema’s zinvol zijn in de context van de driemaandelijkse thema’s en de driemaandelijkse thema’s moeten zinvol zijn in de context van het thema voor het jaar.

Dit zal de volgende stap vergemakkelijken.

2. Thema’s invullen met titels voor blogposts

Van zodra je thema’s vastliggen begin je specifieke onderwerpen in te vullen die relevant zijn binnen de thema’s die je net hebt vastgelegd. Gebruik daarvoor de ideeën die je hebt opgedaan bij het in kaart brengen van je publiek.

3. Alles een plaats geven op de kalender

Als je eenmaal een lijst hebt, rangschik ze in een volgorde die voor jou logisch is.

Wanneer je dit doet, zorg er dan voor dat je aandacht besteedt aan eventuele vakanties, feestdagen, beurzen, evenementen, … die van invloed zijn op je niche. Speel daarop in!

Nog een laatste tip: Zorg voor samenhang!

Als je bovenstaande stappen goed hebt uitgevoerd zou je nu een mooie coherente content kalender moeten hebben. Wanneer je de blogposts schrijft, zorg er dan ook voor dat die samenhang zichtbaar is.

Link artikels onderling met elkaar. Dat zal ook betekenen dat je eerder geschreven artikels opnieuw onder de loep moet nemen om te kijken of je daar ergens een linkje kan leggen naar een recenter artikel.