Eerlijke marketing, het bestaat

Marketing roept bij veel mensen het beeld op van gladjanussen die koelkasten proberen te verkopen aan eskimo’s. En inderdaad, we moeten toegeven, in veel gevallen is het nog steeds zo. Gelukkig zijn er nu ook meer en meer ondernemers die het hart op de juiste plaats hebben en verder kijken dan alleen maar winst maken. Wil dat zeggen dat we ver weg moeten blijven van marketing? Helemaal niet! Eerlijke marketing kan! Meer nog, het werkt beter dan de klassieke (vaak agressieve en niet altijd even eerlijke) marketingtechnieken.

Marketing is de kunst om op een stiekeme manier mensen te beïnvloeden zodat ze iets (niet) doen. Dat stiekeme bepaalt voor een groot stuk de negatieve connotatie. Maar, marketing hoeft niet altijd enkel te dienen om het bedrijf zelf of een product te promoten. Als je niet enkel jezelf centraal stelt, bouw je een eerlijke relatie op met klanten, bestendig je de duurzame band met je personeel en krijgt je bedrijf een algemeen positief imago. Daarenboven zorgt dat imago ervoor dat je een inspiratiebron wordt voor andere ondernemers. Dat is toch gewoon een kwestie van gezond verstand? Eerlijke en klantgerichte content marketing is daarom een waardevol instrument van duurzame bedrijven. Klanten kopen immers graag bij bedrijven die ze vertrouwen. En dat brengt ons meteen bij eerlijkheid.

Eerlijk duurt het langst

Oorspronkelijk ging marketing ervan uit dat de consument dom en onwetend is. Hij geloofde alles wat je zei. De positieve kenmerken van een product of dienst werden dan ook extra in de verf gezet of, nog erger, verzonnen. Over de kleine gebreken, kanttekeningen of mogelijke problemen werd gezwegen in alle talen. In eerste instantie een begrijpelijke aanpak. Je wil immers je product of dienst verkopen. Maar dat kan zich ook tegen je keren. In tijden van internet, smartphones en social media is de consument veel minder onwetend, en wat belangrijker is: hij zwijgt niet meer als iets hem niet zint. Dat nieuws verspreidt zich razendsnel. Bepaalde feiten worden daarbij genegeerd, andere al dan niet verzonnen zaken worden uitvergroot. Kortom, het eeuwenoude roddelen beperkt zich niet meer tot het eigen dorp of de familie.  Als je als bedrijf door de mand valt met een niet zo nette aanpak, weet binnen de kortste keren iedereen dat. Reden te meer om op een integere en eerlijke manier te communiceren.

Kijk uit voor greenwashen

Zonder iemand te willen aanvallen, de klassieke aanpak zit er bij veel marketeers ingebakken. Ook diegenen die inzien dat het anders moet. Daar duikt het gevaar van greenwashing op: je stelt je producten of diensten duurzamer voor dan ze in werkelijkheid zijn. En dat brengt ons weer bij de eerlijkheid: als je producten niet 100 procent duurzaam zijn, doe je dan ook niet heiliger voor dan de paus en zeg dat gewoon. Daarmee bouw je meer vertrouwen op dan over alles een “groen laagje duurzaamheid” te leggen.

Bron: Woordbrigade