Helft Uber-klanten wil meer betalen voor elektrische rit

Meer dan de helft van de Uberklanten is bereid meer te betalen voor een rit in een elektrische auto. In Brussel is de bereidheid nog groter, blijkt uit een enquête in zeven Europese landen.

Van de respondenten is gemiddeld 52 procent bereid om iets meer te betalen als de rit geen CO2-uitstoot veroorzaakt, blijkt uit de enquête. Dat percentage klimt naar 60 procent onder de jongere klanten tussen 18 en 24. Ook Brussel scoort met 57 procent hoger dan het Europese gemiddelde.

De enquête werd uitgevoerd door YouGov in opdracht van de campagne #TrueCostOfUber, die aandacht vraagt voor de vervuiling die Uber veroorzaakt. Volgens de initiatiefnemers moet Uber zijn chauffeurs ondersteunen bij de aankoop van schonere voertuigen.

Vooral in Londen en Parijs

Uit de enquête blijkt dat veel inwoners van grote steden zich bewust zijn van de vervuiling die diensten Uber als kunnen genereren. Vooral in Londen en Parijs – de twee belangrijkste centra voor Uber in Europa – is de scepsis groot: 44 procent van de Londenaars en 34 procent van de Parijzenaars zegt dat Uber een negatieve impact heeft op de vervuiling.

“De klanten van Uber zijn zich bewust van de luchtvervuiling en zijn bereid een duit in het zakje te doen voor een schone rit”, zegt Yoann Le Petit, expert Nieuwe Mobiliteit bij de denktank Transport & Environment. “De #TrueCostOfUber-campagne dringt er bij het bedrijf op aan om de vloot in de tien grootste Europese steden elektrisch te maken tegen 2025.”

Brussel

Ook in Brussel werd onderzoek gedaan. Daar is de opvallendste conclusie dat 57 procent van de Brusselaars bereid is om een taxi- of Uber-rit te delen met andere passagiers als de rit daardoor goedkoper wordt.

“We vragen de Brusselse Minister van Milieu, Alain Maron, om taxidiensten zoals Uber te verplichten om enkel voertuigen te gebruiken die 100 procent elektrisch zijn”, zegt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu in een reactie.

“Bovendien moet de helft van de ritten gedeeld zijn tegen 2025. Deze enquête bewijst dat Uber-gebruikers onze voorwaarden steunen. We kunnen niet tolereren dat Uber de luchtkwaliteit verpest en files doet toenemen.”

In het Brussels Gewest rijden er inmiddels al meer dan tweeduizend voertuigen voor Uber. Het merendeel daarvan rijdt op diesel of benzine. Elk van die voertuigen legt gemiddeld 100 kilometer per dag af en stoot daarbij een grote hoeveelheid stikstofoxiden en fijnstof uit.

Een recente T&E-studie toont aan dat Uber-voertuigen vorig jaar 10.000 ton CO2 hebben uitgestoten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alleen. Uit de studie blijkt ook dat ze de fileproblemen in Parijs en Londen verergeren.