Oprichtster Vegabites: “Jonge mensen in contact brengen met veggie en vegan in hun vertrouwde omgeving”

Wat was voor u de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

“Na mijn opleiding Hotelschool Spermalie (’91) werd mij al snel duidelijk dat ik een buitenbeetje was en startte ik mijn eerste zaak met een vegetarisch aanbod op de menukaart. Na zeven jaar werd dit uitgebreid naar een echt vegetarisch restaurant. Ondertussen kwam er, mede door de dioxinecrisis ook de vraag om ook bedrijven en scholen van een vegetarische maaltijd te kunnen voorzien.”

“Zo ontstond de uitbreiding naar een volledig duurzaam bedrijf en werd Vegabites geboren. Onze volledig kant en klare oplossingen inmiddels toonaangevend in België op vlak van veggie en vegan producten.”

Waar haalde en haalt u inspiratie om duurzaam te werken?

“In de eerste plaats van thuis uit. Mijn ouders hadden een groentenbedrijf en onderhandelden met de lokale handelaars. De grondstoffen werden en worden nog steeds zo duurzaam mogelijk ingekocht.”

“Nog steeds haal ik mijn inspiratie rechtstreeks van de lokale producenten en wil ik zo seizoengebonden mogelijk de aankopen doen. Ook Biologische producenten zijn hierbij belangrijke spelers.”

“Bovendien is elk product bereid met gevoel voor creativiteit en duurzaamheid binnen het bedrijf. De meeste groenten zijn vers en komen indien mogelijk van Belgische bodem.”

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u het meest trots en waarom?

“Vegabites bestaat intussen al een paar jaar en heeft de foodservice geholpen om elke dag een duurzame maaltijd te kunnen aanbieden binnen de bedrijfsrestaurants. Elke dag een veggie of vegan maaltijd in universiteiten is daarbij een van onze stokpaardjes, zodat jonge mensen de smaak van duurzaamheid kunnen ervaren in hun eigen leefwereld.” 

“NO FOOD TO WASTE is het motto geworden waaronder wij met versnijdingsbedrijven overschotten kunnen verwerken in onze seizoengebonden producten die we aanbieden aan cateraars.”

Wat zijn volgens u de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

“In 2015 is Vegabites een Joint-venture aangegaan met de Q-Group. Aangezien deze groep zonne-energie gebruikt, leek het ook opportuun voor Vegabites om hierin mee te gaan en een duurzaam parcours te starten. Het wagenpark wordt voor beide firma’s optimaal gebruikt zodat we geen extern vervoer nodig hebben.”

“De Q- Groep heeft vorig jaar een project opgezet om het rijgedrag van zijn chauffeurs nauwkeurig op te volgen zodat die zuiniger rijden. Ze hebben ook hun wagenpark vergroend en hun CO²-uitstoot verminderd en de omgeving  betrokken bij de bedrijfsvoering.”

“Q-Group stelt ook bedrijfsfietsen ter beschikking, en er is ook een onderhoudsplan voor de fiets. Verpakkingen worden gerecycleerd en gesorteerd.”

Is er volgens u nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn? Waarom (niet)?

“Uit een recente enquête  blijkt dat zo’n 60 procent van de bevraagde ondernemingen ‘duurzaam groeien’ aanstipt als de belangrijkste uitdaging voor de komende jaren. Het thema staat daarmee nog hoger dan het aanwerven van personeel (43%) en het inzetten op innovatie (36%).”

“Bedrijven die met duurzaamheid bezig zijn, geeft hun imago een serieuze boost. Een bedrijf dat een aantal jaren achter elkaar succesvol een traject aflegt, kan uitpakken met een aantal voordelen op vlak van certificaten.. Dat geeft je onderneming internationale allures en uitstraling.”

“Maar niet alleen voor het imago engageren bedrijven zich. Klanten, leveranciers en werknemers verwachten almaar vaker dat de gevraagde producten en diensten in faire omstandigheden worden gemaakt en geleverd. Met respect voor mens en milieu”.

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers?

“De zorg voor goede bedrijfsresultaten, bescherming van het milieu en bijdragen aan sociale en maatschappelijke vooruitgang integreren in de verschillende processen, systemen, structuren, bedrijfscultuur, strategische middelen en vaardigheden van medewerkers is een ingrijpend proces. Kiezen voor duurzaamheid kan inhouden dat andere of nieuwe waarden belangrijker worden. Dit kan voor jouw bedrijf verandering op gang brengen. De weg ernaartoe is slechts op één manier te gaan: stap voor stap.”

“Laat je informeren door een instantie die bezig is met deze verschillende fases en laat je daarin begeleiden.”

“Creëer een werkomgeving waarin duurzaamheidsthema’s bespreekbaar worden. Inventariseer duurzaamheidsvragen van klanten en andere stakeholders en hoe daarop gereageerd wordt vanuit jou bedrijf.”

“Benoem de waarden en ethische gedragsregels van de organisatie.”

“Informeer je over de inhoud en mogelijkheden van duurzame ondernemingen.. Wat is gangbaar binnen de sector? Wat doen concurrenten?”

Ontdek ook het nieuwste boek van Jorun Verheyden.