Schilder Electric maakt state-of-the-art elektrische wagens van oldtimers

Een elektrische wagen uit 1973 klinkt als een oxymoron, maar elektrische oldtimers bestaan. Ben je begaan met de CO2-uitstoot van je wagen, maar kan je die oude, vertrouwde klassieker niet loslaten? Schilder Electric uit Haarlem biedt de perfecte oplossing voor mensen die op zoek zijn naar the best of both worlds. Wij vroegen aan Menno Schilder tekst en uitleg over zijn paradoxaal klinkende bedrijfsbelofte: een gloednieuwe oldtimer.

  1. Waar komt uw liefde voor oldtimers vandaan? Is het een kwestie van smaak, of eerder een kwestie van upcycling?
    Beide. Mijn grootvader heeft heel lang geleden een autobedrijf opgestart. Ik heb er zelf nooit gewerkt, maar ik ben er wel steeds bij betrokken geweest en gebleven. Wij verdeelden het merk Volkswagen. De Volkswagen ‘Kever’ (Beetle Type 1) hadden we vroeger ook, ik ben er echt mee opgegroeid. De voornaamste trigger voor meer duurzaamheid was de docufilm ‘The Age Of Stupid’. De film speelt zich af rond 2100 en heeft een simpel concept: een wetenschapper kijkt via archiefbeelden naar documentaires die zich afspelen rond het einde van de twintigste en het begin van de eenentwintigste eeuw. Een van de documentaires ging over de olie-industrie. Daarin was te zien hoe een Nigeriaans dorp werd uitgemoord omdat er een boortoren moest komen. Toen ik de volgende dag bij de benzinepomp stond, dacht ik: “Waar ben ik mee bezig? Waar zijn we allemaal mee bezig?” Dat was voor mij een kantelpunt. De keuze was dus snel gemaakt. Daarom heb ik samen met mijn vader beide passies gecombineerd.

  2. Bent u al langer bezig met duurzame projecten?
    In 2012-2013 heb ik samen met mijn vader mijn ‘kever’ omgebouwd. Ik was zeer tevreden over het resultaat, maar het was een zeer kostbare aangelegenheid. Ik dacht op dat moment dat er niet veel mensen waren die dat ook wilden, want het was gewoon heel duur. In 2018 vroeg iemand me of ik het ook voor hem wou doen. Toen heb ik beseft dat er toch een markt voor was. Daarna heb ik dit bedrijf opgericht. 

  3. Is elektrisch rijden volgens u een noodzaak in een duurzame toekomst? Hoe kijkt u naar duurzame evoluties in de auto-industrie?
    Wat Tesla bijvoorbeeld heeft neergezet, is zeer bijzonder. Ze weten nu bijvoorbeeld exact de levensduur van de batterijen. Tot boven de 200.000 km wordt er een restcapaciteit van 90 % van het accupakket gemeld. Elon Musk heeft altijd gezegd dat de batterijen van zijn Model S een miljoen kilometer zouden moeten kunnen halen. Iedereen verklaarde hem toen voor gek, maar nu lijkt het gewoon te kloppen. De auto-industrie beseft dit ook en is nu als een dolle hond aan het omschakelen. De transitie is dus reeds ingezet. Daarbovenop wordt energie het nieuwe goud. Steeds meer landen hebben meer en meer energie nodig, maar tegelijkertijd moeten we er zuiniger mee omgaan. Het allerbelangrijkste aan auto’s ombouwen tot elektrische wagens is gewoonweg dat ze uiteindelijk zuiniger met energie omgaan. Well-to-Wheel noemen ze dat, de hoeveelheid energie die nodig is om de energie op te wekken om een auto te laten rijden. We verliezen zo veel energie met een brandstofauto. Volgens mij is het kantelpunt er in 2015 gekomen, toen duidelijk werd dat de CO2-footprint van het produceren van een elektrische wagen kleiner was dan die van een brandstofwagen. Het heeft dus enigszins te maken met duurzaamheid, maar eigenlijk is het gewoon de meest logische stap. Alles wordt efficiënter, dus de auto’s ook. 

  4. Hoeveel kost een conversie gemiddeld? Volgens de Fransman Aymeric Libeau kan dit al vanaf 8.500 euro bij modernere wagens, maar voor oldtimers is de prijs waarschijnlijk anders.
    Elke omschakeling is in het begin zeer duur, maar eens het de norm is, wordt het automatisch goedkoper. Ik heb zijn getuigenis gezien, en die prijs is mogelijk als je de techniek op grote schaal gaat toepassen op een beperkte selectie wagens. Dan nog is het nogal enthousiast om te zeggen dat het kan voor die prijs. Bij ons is die situatie natuurlijk anders en moet je rekenen op minimum 20.000 euro. Wij gebruiken accupaketten van de Tesla Model S, die op zich al tussen de 5.000 en 8.000 euro kosten. Daarbovenop hebben oldtimers ook heel wat unieke onderdelen. 

  5. Is een elektrische oldtimer nog wel een ‘oldtimer’ te noemen volgens u?
    Waarom zou je het labelen als oldtimer, behalve voor de belastingdienst? Het zijn gewoon auto’s, toch? Auto’s die echt een mooie vorm hebben, die echt tot de verbeelding spreken, zoals bijvoorbeeld die ‘kevers’, worden altijd nagewezen door kinderen terwijl ze zeggen: “Wat een mooie auto!”. We kunnen ze allemaal in een museum gaan zetten, maar kunnen we er niet beter gewoon mee rondrijden? Ik kan me voorstellen dat je auto’s die honderdduizenden euro’s waard zijn niet meteen gaat elektrificeren, alleen al vanwege de waardevermindering. Alle andere auto’s die worden afgedankt of in een of andere schuur of museum staan, kunnen we toch beter blijven gebruiken? Of je het dan een oldtimer noemt of niet, wat maakt het uit? Van mij mag het hoor.

  6. De FIVA (Internationale Oldtimerfederatie) kondigde aan dat een oldtimer met een moderne elektromotor en batterijen niet langer van historische waarde is.
    Wat is uw mening hierover?
    Iedereen moet gewoon doen wat hij wil. Als je een auto hebt met een historische waarde die enorm veel waard is, snap ik dat je er niet zomaar iets aan verandert. Ik ga er even van uit dat mensen die momenteel in hun schuur aan een oldtimer aan het prutsen zijn, al een zekere leeftijd hebben. Het is misschien een vertekend beeld, maar het is wel het beeld dat ik ervan heb. Ik snap dat ze lang bezig zijn met de motor zo schoon en origineel mogelijk te houden. Maar wat gaat de volgende generatie doen? Ik vraag me af of er over 35 jaar nog steeds zo’n toegewijde mensen bestaan. Als je een auto goed kan conserveren, en er vervolgens elke dag mee kan rijden op een moderne manier, is het toch geweldig om die lang vervlogen tijd elke dag te beleven? Het ideale scenario dat we ook zelf aan het onderzoeken zijn, is een waarin we een wagen kunnen ombouwen naar een elektrische, maar ook vice versa. Dan kan je elektrisch rijden, maar behoud je de originele onderdelen die je achteraf probleemloos opnieuw kan terugplaatsen. Zo verliest de auto de originele waarde niet.

  7. In België en Nederland kennen we het systeem van de lage-emissiezones en milieuzones. Is de wetgeving wel aangepast aan uw projecten?
    Alle elektrische wagens moeten voldoen aan de Europese R100-richtlijnen. Wij gaan met elke omgebouwde auto naar de RDW (Dienst Wegverkeer in Nederland) en zij controleren of de conversie conform is aan de wetgeving. Het zijn best intensieve testen. Als de auto wordt goedgekeurd, blijft de auto grotendeels hetzelfde voor de wet. Enkel de brandstof verandert naar elektrisch. Vanaf dat moment mag je in Nederland de milieuzones in. Onze afgewerkte projecten kunnen dus ook probleemloos geëxporteerd worden naar België, omdat ze voldoen aan de internationale normen. Dan mogen ze ook daar de lage-emissiezones binnen. 

Brent Bertels

Spread the word, please. Thank you!

Interessant? Delen mag! :-)