Tempeh, een veelzijdige en eiwitrijke vleesvervanger

Als vegetariër of flexitariër, heb je je waarschijnlijk al vaak afgevraagd welke vleesvervangers er allemaal zijn en hoe je ze kan klaarmaken. Wij weten uit ervaring dat die zoektocht niet altijd even makkelijk is en daarom willen we jullie enkele tips geven over welke vleesvervangers je kan gebruiken en hoe je ze het beste klaarmaakt. Vandaag op het menu: Tempeh.

Voedingsstoffen

Tempeh wordt – net zoals tofu – gemaakt van sojabonen – gefermenteerde sojabonen om precies te zijn. Door het fermenteringsproces verhoogt het vitaminegehalte enorm en wordt het makkelijker verteerbaar. De belangrijkste voedingsstoffen die je terugvindt in tempeh zijn onder andere vitamine B12, ijzer en nog verschillende mineralen en vitaminen. Nog interessanter is waarschijnlijk het eiwitgehalte. Zo’n 12-18 gram eiwit per 100 gram, wat van het een zeer goede bron van eiwitten maakt. Daarnaast is het cholesterolgehalte ontzettend laag en zitten er ook amper vetten in.

Smaak

Tempeh is steviger dan tofu, je kan er de sojaboon zelfs nog in herkennen. Daardoor heeft het ook een stevige ‘bite’, iets wat veel andere vleesvervangers missen.

Op zichzelf is het geen enorme smaakbom, maar het neemt heel goed andere smaken op. Je kan met marinades dus heel veel kanten uit. Onze favoriet is om tempeh een nacht in ketjap te marineren, om het dan in een wok te gebruiken.

Tip: als je tempeh wil marineren, kan je het best eerste even stomen zodat het de smaken nog beter opneemt.

Klaarmaken

De bereidingswijzen van tempeh zijn zeer uiteenlopend: van broodbeleg tot wok.  

Als je het frituurt heb je een lekker krokante buitenkant met een zachte binnenkant, een echt aanrader! Natuurlijk is gefrituurd eten niet zo gezond dus kan je er ook voor kiezen om het gewoon even in de grillpan te bakken.

Je kan tempeh in plakjes snijden, maar ook kleiner ‘trekken’ zodat je een soort gehaktstructuur bekomt, wat dan weer heel lekker is in bijvoorbeeld een spaghettisaus.

Wistjedatje?

…Tempeh kan terugvinden in de meeste bio- en natuurwinkels?

…Tempeh goed blijkt te werken tegen diarree? Door het fermenteringsproces bij de bereiding, is het namelijk een uitstekende probiotica!

Spread the word, please. Thank you!

Interessant? Delen mag! :-)