Om de uitdaging nog wat groter te maken: bewust en duurzaam eten met kids

duurzaam eten met kids

Kinderen stellen zich vaak niet al te veel vragen over het eten op hun bord. Ze zijn wel vaak heel kieskeurig over wat ze eten. “Het ziet er vies uit” is een vaak gehoord excuus, net zoals “ik heb geen honger”. Gezonde voeding zal echter je hele gezin goed doen, niet enkel je kinderen. Deze tips staan garant voor fijn, doch duurzaam kook- en eetplezier met kinderen.

  1. Leg hen uit waarom vers altijd beter is
    Verse producten bevatten geen bewaarmiddelen en kinderen leren het voedsel op hun bord nog steeds het beste begrijpen als ze ook de originele producten te zien krijgen. Als ze tomaten enkel herkennen uit blik of niet weten dat schorseneren eigenlijk een zwartbruine kleur hebben, ben je fout bezig. Leer kinderen de producten die ze eten kennen in hun originele vorm, dan hebben ze ook automatisch meer respect voor het hele bereidingsproces. Zo heb je snel minder klachten aan je been dat het eten klaarmaken te lang duurt!

  2. Breid hun smakenpalet uit
    Vergeet die typische snacks als ‘vruchtenyoghurt’ die een klontje suiker bevatten per potje en eigenlijk helemaal geen vruchten bevatten. Vergeet die apart verpakte koeken vol ongezonde toevoegingen. Kies voor gezonde snacks die je probleemloos zelf kan maken. Je kan samen een heerlijke watermeloen snijden, wortelsticks of andere groenten voorschotelen, die minstens even smakelijk kunnen zijn. Vraagt je kind toch om een echte snack, zijn volkoren rijst- en maïswafels aan te raden.

  3. Breid hun voedselkennis uit
    Kinderen zijn van nature heel nieuwsgierig, ook over wat ze op hun bord krijgen. Voed ze daarom niet enkel met gezonde voeding, maar ook met weetjes over wat ze voorgeschoteld krijgen. Zo kan je bijvoorbeeld aanhalen dat je een maand lang kan douchen met dezelfde hoeveelheid die nodig is om 100 gram rundsvlees te produceren, of dat de uitstoot van een kilogram aardbeien uit het Midden-Oosten dezelfde is als de uitstoot van 3 kilogram aardbeien hier. Zorg dat je altijd nieuwe weetjes klaar hebt waar je kind zelf van gaat nadenken. Je kan het natuurlijk ook luchtiger aanpakken en zeggen dat ‘te veel koeienscheetjes slecht zijn voor de natuur’.

  4. Betrek hen bij het winkelen en koken
    Niets is erger dan kinderen die eten weigeren omdat ze vinden dat het er niet lekker uitziet of het niet lekker ruikt. Betrek hen daarom bij je aankopen in de supermarkt en geef uitgebreide informatie over alles wat je tegenkomt in de versmarkt. Ook bij het vlees! Je hoeft heus geen moeilijke onderwerpen uit de weg te gaan, maar zorg er wel steevast voor dat je kinderen niet gechoqueerd geraken door enge verhalen. Nuanceer je verhaal daarom voldoende. Wanneer je thuiskomt, sluit je hen ook best niet uit uit de keuken. Koken met kinderen kan een hele klus zijn die vaak veel opruimwerk achteraf vergt, maar eens kinderen de smaak te pakken hebben van koken met verse producten, willen ze niets anders meer en gaan ze zich automatisch vragen stellen bij de voedingswaarde van – zeg maar – een Big Mac.

  5. Maak van duurzaam eten een leuke activiteit
    Je kan altijd zelf een moestuin aanleggen of een zelfplukboerderij bezoeken als je je kinderen wil laten zien waar het voedsel op hun bord vandaan komt. Het is niet alleen leerrijk voor je kinderen, het is bovendien een toffe gezinsactiviteit en zal de nieuwsgierigheid van kinderen enkel vergroten.

  6. Bak- en smeerwerk
    Je kan kinderen al op een vroege leeftijd leren dat roomboter niet alleen ongezond is bij overmatig gebruik, je kan hen ook wijzen op de verspilling van melk. Voor een kilogram roomboter is 25 liter melk nodig. Plantaardige smeer- en bakproducten bevatten geen melk of verzadigde vetten en zijn even lekker. Leer ze kennis maken met sojaboter, olijfolie en andere plantaardige alternatieven vooraleer je kiest voor vettige boter.