Het verhaal van een liefdeskind van twee koffieliefhebbers met een passie voor duurzaamheid

Op de grens van Vlaanderen en Wallonië vinden we Bioco, een artisanaal koffiebedrijf dat niet enkel duurzame producten aanbiedt, maar ook investeert in duurzame initiatieven. De gemeenschappelijke passie voor het zwarte goud bracht twee ondernemers samen. Enkele jaren later is Bioco uitgegroeid tot een perfect voorbeeld van correct maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat maakt Bioco zo uniek? Wij vroegen het aan Jo Temmerman, die samen met partner in crime Dieter Vanackere de drijvende kracht vormt achter dit heerlijke merk. 

  1. Waar komt de passie voor koffie vandaan? Is deze al lang aanwezig?
    De passie voor koffie is al van kinds af aan aanwezig. Eigenlijk komt die passie voort uit nostalgie. Toen ik zeven jaar was, ging ik vaak op bezoek bij mijn overgrootvader. Hij zat in een rusthuis, en bezoek kreeg steeds een boterham en een kop koffie voorgeschoteld. Ik deed als zevenjarige simpelweg mee en was meteen verkocht.  Van jongs af aan heb ik de smaak al te pakken. Sindsdien is koffie een blijvende begeerte.

  2. Hoe ben je bij het idee gekomen om Bioco op te starten?
    Na mijn carrière bij Colruyt ben ik beginnen werken als aankoper van koffie bij Bio-Planet. Doorheen de jaren werd de passie voor koffie alleen nog maar groter. Toen ontmoette ik Dieter tijdens een project. Hij was even gepassioneerd met koffie bezig als ik. Bovendien had hij ook koffiebranden geleerd. De optelsom was snel gemaakt.

  3. Waarom heb je resoluut gekozen voor duurzaamheid? Is dit ook een passie, of zag je binnen de markt al een te grote verzadiging?
    De keuze voor duurzaamheid was, net als de keuze voor koffie, snel gemaakt voor ons. Een klein koffiebedrijf dat zich niet meteen duidelijk positioneert kan namelijk nooit in het vaarwater van grote spelers komen. Vermits we de keuze gemaakt hadden om te starten binnen de retailsector, moesten we daar wel in het oog springen.

  4. Wat waren de grootste uitdagingen om je product op de markt te positioneren en hoe heb je deze overwonnen?
    De koffiemarkt is niet alleen een grote markt, maar ook een moeilijke markt om echt uniek in te zijn. Duurzaamheid bij Bioco heeft twee facetten: enerzijds de koffie zelf, anderzijds de verpakkingen. Eerst en vooral zijn we naar mijn weten het enige bedrijf in België dat uitsluitend biologische koffie brandt. Ten tweede waren we een pionier in België op vlak van duurzame verpakkingen. Tegenwoordig zie je meer en meer bedrijven die ermee starten, maar drie jaar geleden waren we bij de eersten om te kiezen voor bio-based verpakkingen. Eigenlijk zijn al onze verpakkingen op een of andere manier duurzaam. Dat is iets waar wij uniek in zijn op de markt en bij weinig andere bedrijven terug te vinden is.

  5. Op welke manier garandeert Bioco dat alle producten een duurzaam karakter hebben?
    Onze capsules, bijvoorbeeld, zijn industrieel composteerbaar. Mensen vragen vaak waarom we kiezen voor industriële composteerbaarheid en niet voor gewone composteerbaarheid. Het antwoord is eigenlijk simpel: een koffiemachine jaagt bijna kokend water door de capsule, waardoor deze zou smelten bij een te dunne materiaalkeuze. De capsules bestaan voornamelijk uit rietsuikerafval en cellulose én zijn volledig luchtdicht. Een luchtdichte capsule zorgt ervoor dat je kan herverpakken in veel ecologischere materialen. Wij hoeven, in tegenstelling tot vele andere bedrijven, geen plastic of aluminium te gebruiken om onze producten te herverpakken. Niet alleen de koffie en de verpakkingen, maar ook de suiker en de bekers die we aanbieden in de horeca zijn duurzaam.

  6. Bij een duurzaam bedrijf horen ook duurzame labels. Met welke labels kan Bioco uitpakken?
    Ik zal beginnen met het meest logische antwoord: het verplichte biolabel van de Europese Unie. Daar worden we ook jaarlijks op gecontroleerd. Verder hebben we ook een samenwerking met de Efico Foundation: we betalen een bijdrage per kilogram koffie aan het fonds, waarna zij met dat geld in de koffieproducerende landen een aantal projecten ondersteunen, voornamelijk rond onderwijs. Binnenkort gaan we ook een lijn lanceren met Fairtrade koffie.

  7. Op welke realisatie van Bioco ben je het meest trots? Wat was de grootste overwinning van het merk?
    We zijn destijds gestart met onze koffie niet in zakken te verpakken, maar in kokers. Dat was op zich al uniek. Het moment wanneer je die allereerste koker in je handen hebt, is fantastisch. Je eigen product vervolgens een tijd later in de winkel zien liggen, voelt nóg beter. Wanneer de mensen je daarna complimenteren over de smaak van de koffie, is dat gewoonweg de kers op de taart en ben je in mijn ogen geslaagd als ondernemer.

  8. Wat wil je in de toekomst veranderen om nog meer uit te blinken?
    We zijn met enkele projecten bezig, maar daar kan ik momenteel nog maar weinig over kwijt. Wat ik wel al kan zeggen, is dat we binnenkort verhuizen naar een nieuwe locatie. We hebben een productiegebouw aangekocht waar we meer willen inspelen op beleving. Op de plek waar we momenteel zitten, is dat haast onmogelijk, aangezien we in een afgebakend industrieterrein zitten waar geen consumenten kunnen en mogen komen. We kunnen onze B2B-klanten wel ontvangen, maar het blijft moeilijk. Van onze nieuwe locatie willen we een heus experience center maken.

  9. Wat zijn je belangrijkste aanbevelingen voor mensen die nog niet mee zijn met het hele duurzaamheidsverhaal?
    Dat letten op duurzaamheid en ecologie de toekomst is, is een open deur intrappen. Mensen gaan onbewust zelf op zoek naar duurzamere oplossingen, omdat de meeste bedrijven de keuze reeds voor hen aan het maken zijn. De huidige consument wordt bewuster en bewuster van het hele duurzaamheidsverhaal. Het is gewoonweg de toekomst. De overheden zullen nog wel volgen. Als een lockdown er duidelijk voor zorgt dat de natuur zich herstelt, is dat een duidelijke indicatie hoe we als mens en maatschappij bezig zijn. Wat ik zeker nog wil benadrukken, is dat bij Bioco ambachtelijk branden en de kwaliteit van de koffie altijd op nummer één hebben gestaan. Duurzaamheid en bio zijn daarom geen werkpunt, maar een evidentie. Onze slogan benadrukt dat: “Bioco leaves nothing but great taste!”
    Om dat te verduidelijken zal ik het verwoorden aan de hand van een metafoor: als je een vuilbak in het park ziet zonder dat er rondslingerend afval rond ligt, ben je meer geneigd om ook alles netjes in de vuilbak te gooien. Ligt het hele park vol, maakt het niet uit of ook jij je afval naast de vuilbak gooit. We geven dus het goede voorbeeld en we hopen dat de rest volgt.

  10. Heb je tips voor andere ondernemers die hetzelfde willen doen?
    Het is zeer belangrijk om te weten dat kiezen voor duurzaamheid een grote investering is. Een ecologisch bedrijf kan je niet opstarten met hetzelfde budget als een normaal bedrijf. Een ecologische verpakking kost al gauw tien keer meer dan een gewone plastic verpakking. We rekenen dat niet door aan de klant, maar halen het uit onze marge. Door een duurdere materiaalkeuze is er dus automatisch minder marge. Als ondernemer blijft het een aanzienlijke investering, maar het is de enige juiste keuze op lange termijn. 

Brent Bertels