“Jagen, verzamen, opvoeden” review

“Jagen, Verzamelen, Opvoeden” is een fascinerend boek van Michaeleen Doucleff, waarin ze op zoek gaat naar antwoorden op haar opvoedvragen bij oude inheemse culturen. Het boek biedt een verfrissende kijk op het opvoeden van kinderen en laat zien hoe we kunnen leren van de wijsheid en ervaringen van deze culturen om blije, gezonde en behulpzame kinderen groot te brengen, zonder in de valkuilen van de westerse opvoeding te stappen.

Doucleff neemt de lezers mee op een reis naar drie van de oudste gemeenschappen ter wereld: de Maya, de Inuit en de Hadza. Ze observeert en leert van de ouders in deze gemeenschappen en ontdekt al snel dat zij niet dezelfde problemen ondervinden als wij in het Westen. Het meest opvallende is de andere dynamiek tussen ouders en kinderen, gebaseerd op samenwerking in plaats van controle en op vertrouwen in plaats van angst.

Intieme inkijk

De auteur deelt haar persoonlijke bevindingen en ervaringen tijdens haar reis, waardoor de lezers een intieme inkijk krijgen in de levens van deze inheemse gemeenschappen. Doucleff slaagt erin om een brug te slaan tussen wetenschap en persoonlijke verhalen, waardoor het boek zowel informatief als meeslepend is. Bovendien versterkt ze haar eigen observaties met de inzichten van andere wetenschappers, wat het boek een solide basis geeft.

Wederzijds respect

Een van de meest waardevolle aspecten van “Jagen, Verzamelen, Opvoeden” is de nadruk op de band tussen ouders en kinderen. Doucleff laat zien dat inheemse culturen een diepgaand gevoel van verbondenheid en wederzijds respect cultiveren, wat resulteert in harmonieuze relaties binnen het gezin. Ze bespreekt praktische technieken en benaderingen die ouders kunnen toepassen in hun eigen opvoeding, zoals het creëren van een veilige omgeving, het stimuleren van autonomie en het opbouwen van vertrouwen.

Nieuwe perspectieven

Wat dit boek onderscheidt van andere opvoedingsboeken is de culturele context waarin de lessen worden gepresenteerd. Doucleff laat zien dat het niet gaat om het kopiëren van specifieke methoden, maar om het begrijpen van de fundamentele principes die ten grondslag liggen aan het succes van deze inheemse culturen in het opvoeden van veerkrachtige kinderen. Ze daagt onze westerse opvattingen over opvoeding uit en moedigt ons aan om open te staan voor nieuwe perspectieven.

“Jagen, Verzamelen, Opvoeden” is een verhelderend en inspirerend boek dat ouders en opvoeders aanzet tot zelfreflectie en verandering. Michaeleen Doucleff laat op overtuigende wijze zien dat we veel kunnen leren van inheemse culturen als het gaat om het opvoeden van blije, gezonde en behulpzame kinderen. Ze daagt ons uit om buiten de gebaande paden te denken en alternatieve benaderingen te verkennen die gebaseerd zijn op samenwerking, vertrouwen en respect.

Het boek biedt ook een waardevolle kritiek op de westerse opvoedingscultuur, waarin prestaties, controle en angst vaak de boventoon voeren. Doucleff pleit voor een verschuiving in onze benadering van opvoeding, waarbij we de nadruk leggen op het creëren van een ondersteunende en liefdevolle omgeving waarin kinderen kunnen gedijen. Ze ondersteunt haar betoog met wetenschappelijk onderzoek en illustreert haar bevindingen met levendige voorbeelden en verhalen.

Toegankelijk en duidelijk

Een ander sterk punt van het boek is de toegankelijke schrijfstijl van Doucleff. Ze weet complexe onderwerpen op een begrijpelijke en meeslepende manier te presenteren, waardoor het boek geschikt is voor een breed publiek. Of je nu een ouder, opvoeder of gewoon geïnteresseerd bent in de opvoeding van kinderen, “Jagen, Verzamelen, Opvoeden” biedt waardevolle inzichten en inspiratie.

Een mogelijke kritiek op het boek is dat het beperkt blijft tot de ervaringen van de drie specifieke inheemse culturen die Doucleff heeft bezocht. Hoewel ze de lessen die ze heeft geleerd toepasbaar maakt voor een breder publiek, kan het interessant zijn om meer diversiteit in opvoedingspraktijken van verschillende inheemse culturen te verkennen.

Een aanrader!

“Jagen, Verzamelen, Opvoeden” een verrijkend boek dat ons uitdaagt om onze opvattingen over opvoeding te heroverwegen en te leren van de wijsheid van oude inheemse culturen. Het is een bron van inspiratie en praktische tips voor ouders die streven naar een gezonde, liefdevolle en respectvolle opvoeding. Doucleff opent onze ogen voor nieuwe mogelijkheden en biedt een waardevolle gids voor het creëren van blije, gezonde en behulpzame kinderen, vrij van de beperkingen van de westerse opvoedingsvalkuilen.

Boek kopen?

Wil je dit boek kopen? Dat kan via deze link!