Raf Schoonbaert (Ecopods): “Maak duurzaamheid zo toegankelijk mogelijk”

Raf Schoonbaert van Ecopods, al jaren werkzaam in de schoonmaaksector, heeft het helemaal gehad met verpakkingen voor eenmalig gebruik. Met Ecopods brengt hij duurzaamheid toegankelijk. Waar daar draait wringt volgens hem het schoentje. Veel mensen willen wel duurzamer en ecologisch leven, maar ze willen er niet te veel veranderen aan hun gewoontes.

Wat was voor u de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

“Mijn volledige werkervaring situeert zich in de schoonmaaksector, van dienstenchequebedrijven, over klassieke schoonmaak, tot industriële reiniging. De hoeveelheid single-use plastics die omgaat in deze sector was steeds een doorn in het oog. En qua verpakking ten opzichte van hoeveelheid product zijn particuliere huishoudens nog veel slechter af.”

Waar haalde en haalt u inspiratie om duurzaam te werken?

“De problematiek van single-use plastics passeert dagelijks de revue. Ten opzichte van de voedingssector, zijn duurzame oplossingen binnen de schoonmaaksector van een hele andere grootorde. Toch ben ik er van overtuigd dat alle beetjes helpen en dat ik met Ecopods duurzaam schoonmaken erg toegankelijk maak voor particulieren. Zonder dat zij moeten inboeten op gebruiksgemak of veiligheid.”

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u het meest trots en waarom?

“Het recycleren van verpakkingen is al lang geen uitzondering meer, het grote verschil maken we natuurlijk door het hergebruiken van verpakkingen. Dit is voor veel mensen echter wel een drempel waar ze niet steeds over willen. Door onze capsules kan er gewoon thuis nagevuld worden en maken we het zo wel heel erg gemakkelijk om single-use plastics te verbannen bij het schoonmaken. De compactheid is dan ook één van de sterkste eigenschappen van het product.”

Wat zijn volgens u de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

“In deze fase denk ik dat het heel belangrijk is dat duurzaamheid zo toegankelijk mogelijk wordt gemaakt. Mensen doen niet graag toegevingen als hen gevraagd wordt hun gewoontes te veranderen. Initiatieven zoals Zustainabox, en de diverse zerowaste shops die her en der opduiken maken het voor veel mensen erg makkelijk (en hip!) om duurzamer te gaan leven.”

Is er volgens u nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn?

“Duurzaamheid kan op verschillende manieren terugkomen in een onderneming. Vaak al door een paar kleine dingen aan te passen. Dat niet elk bedrijf zal focussen op ecologie lijkt mij begrijpbaar, maar heel wat grote bedrijven zetten nu toch al aardige, noodzakelijk stappen in de goede richting. “

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

“Maak duurzaamheid zo toegankelijk mogelijk voor uw beoogde doelgroep. Zoek een goed evenwicht tussen duurzaamheid en verkoopbaarheid. Laat vandaar uit het product of de dienst verder evolueren naar telkens een duurzamere versie van zichzelf.”

Probeert u collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken?

“Uiteraard. Heel wat nieuwe duurzame producten vereisen weinig aanpassing door de gebruiker ten opzichte van de traditionele producten. Het zou dan ook zonde zijn om deze duurzame alternatieven geen kans te geven.”

Spread the word, please. Thank you!

Interessant? Delen mag! :-)